روز نوشته ها
- خلاصه کتاب سوپ جوجه تلخیص توسط جناب اقای گلبانگ
- نظرات امانوئل کانت درمورد تعلیم وتربیت تلخیص شده توسط اقای دکتر عجبی
- نظرات ماکارنکو تلخیص شده توسط اقای عبدالله کفعمی
- گسست وپیوستگی نسلها اقای محمد کاظم علیخانی
- تلخیص نظرات مونته سوری توسط اقای عبدالله کفعمی
- دیدار وعیادت ازجناب اقای جنتیان
- فراخوان پژوهش های فرهنگیان
- پیش تحقیق اقای علیخانی درمورد دغدغه معلمان
- چکیده پژوهش اقای مختاری
- گزارش ارائه نتایج تحقیقات 2 25-11-1401
- گزارش ارائه نتایج تحقیقات 25-11-1401
- فراخوان دریافت کتاب حوزه کودک ونوجوان
گالری تصاویر
اخبار سایت
نظر سنجی
سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟
عالی - 71.4%
خوب - 28.6%
متوسط - 0%
ضعیف - 0%
گسست وپیوستگی نسلها اقای محمد کاظم علیخانی
- توضیحات
- آخرین به روز رسانی چهارشنبه, 21 تیر 1402 20:59
نسل ها ـ پیوستگی یا گسست ؟
پرداختن به تغییراتِ بین نسلی ، از چند دهه پیش در جهان شروع شده و در حوزه هایی مانند علوم
اجتماعی ) به ویژه جامعه شناسی( ، آموزش و پرورش ، مراکزِکالن تصمیم گیری و.... مورد توجه قرار گرفته
است .
از آنجا که جهان با سرعتِ چشمگیری در حال تغییر است و دستاوردهای علمی و فناورانه ، در بازه های
زمانی کوتاه ، متحول می گردد ، پرداختن به تغییرات بین نسلی ، ضرورتی انکار ناپذیر به شمار می آید که
غفلت از آنها پیامدهای ناخواسته ای خواهد داشت.
در این نوشتار ، متنِ کوتاه شده ای از چند مقاله ، نوشتار و مصاحبه ارائه می گردد
نسل : در معنای عام یا از نقطه نظر زیستی و شجره شناختی ، به یك رستة هم دوره که در یك زمان از
یك دنیای مشترك بهره می گیرند ، نسل گفته می شود.
در جمعیت شناســـــی نیز نسل به گروهی از افراد اطالق می شود که مرحله ای از حیات را با
یك دیگر آغاز کرده یا پایان داده باشند. مانند گروهی که در یك زمان فارغ التحصیل می شوند،
گروهی که در یك زمان بالنسبه نزدیك به هم به دنیا آمده یا ازدواج کرده اند...
و در جای دیگر چنین تعریف شده است :
افرادی که در فاصلة زمانی معینی به دنیا آمده اند و موقعیت های تاریخی خاص و عالیق خاص در سطح
فردی و دستگاهی آن ها را از هم تفکیك می کند
پیوند بین نسل ها : پیوند میان نسلها زمانی است که حوزه ارزشها، هنجارها و رفتارهای دو نسل با هم
منطبق باشد؛ در این حالت، همدلی میان نسل سالخورده و جوان و احترام متقابل همراه با انتقال تجربه از
نسل قبل به نسل بعد و زندگی مسالمتآمیز دیده میشود.
تغییر بین نسلی : ) شکاف ، گسست (
در هر جامعه ای به تناسب تغییرات اجتناب ناپذیر اجتماعی » شکاف نسلی « و فرهنگی رخ می دهد.
برخی صاحب نظران تفاوت های بین نسلی را نه تنها امری بدیهی بلکه شرط الزم برای پیشرفت و توسعة
جامعه می دانند،
منظور از فاصلة نسلی، تفاوتهای عمیق هنجاری و رفتاری است که میان نسل اول )پدربزرگ و مادربزرگ(،
نسل دوم )والدین( و نسل سوم )نوهها( پدید میآید. در این رویکرد رابطة نسلها با یکدیگر بر مبنای
احساس بینیازی و استقالل کامل است که در عمل منجر به فاصلهگرفتن از یکدیگر میشود و به مرزبندی
و جدایی کامل از هم میانجامد.
اما در جوامع "در حال گذار" وضع به گونة دیگری است. در این جوامع، با رشد نهادهای تازة مدنی و ایجاد
تغییرات پیوسته در جنبه های گوناگون شبکة سنتی زندگی ، ارزش هایی متفاوت با هنجارها و باورهای
سنتی بین نسل جدید ظهور می کند.
از آن جا که این ارزش ها در ابعاد مختلف خود سازگاری و هماهنگی چندانی با هنجارهای مورد قبول
جوامع سنتی ندارند، حوزة ارزش ها به یکی از کانون های بی ثباتی و بحران تبدیل می شود؛
به این صورت که هر گونه شکافِ "ارزشی ـ هنجاری" میان حال و گذشته، بایدها و نبایدهای متفاوتی را
فراروی نسل های مختلف قرار می دهد و گسستی ژرف را میان آنان موجب می شود.
این امر زاییدة اختالل در فرایند انتقال ارزش ها و هنجارها، نارسایی در فرایند اجتماعی شدن، و کاهش
مقبولیت و مشروعیت گروه های مرجع ارزشی است.
صاحب نظرانی كه شکاف نسلی در ایران را مسئله اي اجتماعی می دانند در واقع نزاع میان نسل
ها را یکی از مهم ترین جلوه هاي نزاع یا گسست فرهنگی در جامعة ایران و یکی از سرچشمه
هايبیثباتیاجتماعیتحلیل میكنند كه زمینه را برايشکاف بیننسل جوان، به منزلة حامالن
ارزش هاي نوین و نسل پیر، در نقش نمایندة مقاومت فرهنگی در مقابل این ارزش ها، فراهم می
كند
بر این اساس، می توان گفت شکاف نسلی بیش تر در سایة همین تفاوت و نزاع فرهنگی قابل توضیح
خواهد بود و شاخص اصلی این تنازع فرهنگی را می توان شکاف های ارزشی در جامعه دانست.
به وجود آمدنِ گسست بین فرزندان و والدین، به معنای تبدیل »خانواده هستهای« به »خانواده تكنسلی«
است؛ چنانچه میان » والدین « و » پدربزرگها و مادربزرگها « شکل گیرد، به مفهوم تبدیل » خانواده
گسترده « به » خانواده هستهای « است و چنانچه بهطور همزمان میان » پدربزرگها و مادربزرگها «، »
والدین « و » نوجوانان و جوانان « ایجاد شود، به معنای تبدیل » خانواده گسترده « به » خانواده تكنسلی
« است.
در صورتی که گسست یاد شده بین » نوجوانان و جوانان « و » افراد بالغ « شامل معلمان، مربیان، استادان
و اطرافیان یا میان » نسل نوجوان و جوان « و » مراجع قدرت « شامل سازمانها، نهادها و مراکز رسمی
جامعه بهعنوان نماد حکومت اتفاق افتد ، باز هم شاهد نوعی شکاف نسلها خواهیم بود که در حیطهای
گستردهتر و عمیقتر روی خواهد داد. این شکاف از جنبه اجتماعی و سیاسی حائز اهمیت بیشتری است و
حتی ممکن است به رفتارهای ضداجتماعی نیز منجر شود. البته در این موارد، رفتارهای ضداجتماعی هدف
نیستند بلکه همچون وسیله و ابزاری برای » اثبات ذات « و » ابراز وجود « مورد استفاده قرار میگیرند .عامل
اساسی در » رفتارهای ضداجتماعی « با توضیح »هویت منفی« تبیین میشود.
اریکسون معتقد است که بسیاری از افراد هنگامی که دچار بحران هویت میشوند، احساس پوچی، از خود
بیگانگی، تنهایی و غربت میکنند و حتی گاهی به دنبال »هویت منفی« میگردند. این هویت درست
برخالف آن چیزی است که اولیا و جامعه برای آنان در نظر گرفتهاند. بسیاری از رفتارهای ضد اجتماعی و
ناسازگارانه نوجوانان و جوانان را میتوان از این دیدگاه توجیه کرد
تاجیك شکاف نسلی را چنین تعریف میکند:
شکاف نسلی در واقع نوعی شکاف اجتماعی است و شکافهای اجتماعی به معیارها و مرزهایی داللت دارند
که گروههای اجتماعی را از یکدیگر جدا می سازند و یا در تقابل با یکدیگر قرار میدهند .
گسست نسلی:
گسست نسلی به موقعیتی اطالق میشودکه حداقلی از تضاد فرهنگی و اجتماعی، که منشا تزاحم نسلی
است، بین دو نسل وجود داشته باشد.
به عبارت دیگر دو نسل به لحاظ معرفتی، نوع زندگی و مرجع تصمیم گیری ممکن است در تعارض با
یکدیگر قرار گیرند. به نظر معیدفر مفهوم گسست یا انقطاع نسلی به بزرگترین و گسترده ترین اختالف
میان نسلها اشاره دارد و این مفهوم کمتر در فرهنگهای التین دیده میشود و تحت این عنوان کمتر مقاله
یاکتابی یافت میشود
برخی از عوامل مؤثر در گسست نسلها:
1 )از خود بیگانگی
روند پرشتاب و فزاینده زندگی معاصر بهگونهای توجه انسان را جذب کرده است که فرصتی باقی نمیماند
تا او به خود بپردازد، در حوزه مسائل مربوط به هویت خویش تأمل کند و پاسخ سؤالهای بنیادین درباره
خود را بیابد. بنابراین، به مرور زمان از »خود« بیگانهتر و دورتر میشود و احساس تنهایی نیز به جای
احساس بالندگی مینشیند.
2 )گسست عاطفی، زمینه گسست فکری
از پیامدهای عصر جدید، تأکید بیش از حد بر » فردیت « انسان است؛ به گونهای که به تدریج به پدیده »
خودشیفتگی « آدمی منجر میشود. به اعتقاد اریك فروم » انسانِ خودشیفته « از مظاهر عصر جدید است.
انسانی که پیوسته منتظر است تا دیگران محبت و عشق خویش را نثارش کنند ولی چنین وظیفهای را
برای خود در قبال دیگران قائل نیست.
3 )فناوری پیشرفته ارتباطات :
از دستاوردهای عصر ارتباطات، ظهور رایانههای عظیم و پدیدههایی همچون اینترنت و ماهواره است. ماهیت
این پدیدهها برای نسل جوان جذاب و فوقالعاده است. در حالی که نسل بالغ را چندان برنمیانگیزد؛ زیرا
آنان بیش از مجذوب شدن، احساس نگرانی میکنند.
بنابراین، معادلهای که در آن نسل جوان جذب فناوری پیشرفته ارتباطات میشود و نسل بالغ از آن فاصله
میگیرد، به مرور زمان به جدایی نسلها از یکدیگر منجر خواهد شد
4 )بلوغ دشوار و نوجوانی پررنج
صاحبنظران، بلوغ را مقطع دشوار زندگی و نوجوانی را دوره انتقال به سالهای جوانی میدانند. فهم و درك
شرایط بلوغ هم برای خود فرد و هم برای اطرافیان مشکل است و ادامه آن در سالهای نوجوانی، بر این
دشواری میافزاید.
از پیچیدگیهای موضوع، یکی این است که بزرگترها بعضی از رفتارهای نوجوان را بهدرستی و دقت
تفسیر نمیکنند و اغلب زمینه برچسبزدنهای منفی به وی را فراهم میکنند. تداوم چنین بینشی نسبت
به نوجوان، به تدریج وی را دلسرد میکند و از اعتمادبهنفس او میکاهد. از این رو، نوجوان به اطرافیان و
افراد بالغی که منشأ تصور منفی از وی هستند، بیاعتماد میشود و از آنان فاصله میگیرد و به کسانی که
به تمجید وی میپردازند ـ یعنی همساالن و دوستان ـ میپیوندد. عالوه بر این، نسل نوجوان و جوان به
دلیل ماهیت دوران رشد، نوعی غرور دارد. به همین سبب، برای ارتباط با نسل بالغ پیشقدم نمیشود و
در نتیجه قادر به بیان خواستههایش از نسل بالغ نیست. این امر نیز تا حد زیادی موجب فاصله گرفتن
نسلها از یکدیگر و بیگانگی عمیق میان آنها میشود.
5 )انقطاع فرهنگی :
در تعریف فرهنگ آمده است: » مجموعه عادات، باورها، هنر، موسیقی و سایر دستاوردهای تفکر انسانی که
به دست گروهی از مردم در زمانی خاص به وجود آمده است..«
بر مبنای چنین تعریفی، فرهنگ پدیدهای متأثر از تالشهای جمعی مردم در حوزه اندیشهها و باورهاست
و فصل مشترك میان جامعه و مردم محسوب میشود. بنابراین، از یك منظر میتوان گفت که فرهنگ
عاملی است که دو یا چند نسل را به یکدیگر پیوند میدهد و در صورتی که جامعه دچار انقطاع فرهنگی
شود، به طور طبیعی دچار انقطاع نسلها نیز خواهد شد؛ زیرا عامل وحدتبخش ،که همان فرهنگ ملی و
خودی است، در میان آنها حضوری بامعنا ندارد
6 )فقدان هویت اجتماعی
در تبیین هویت اجتماعی میتوان گفت که چنانچه فرد را از جنبه نقشها و وظایف اجتماعیاش مورد
مطالعه قرار دهیم و متقابالً انتظارات جامعه از وی را بررسی کنیم، به درك هویت اجتماعی او نزدیك
خواهیم شد
اگرچه برخی اندیشمندان و نویسندگان مانند هابز، نیچه، استیرنر و لودانتك معتقدند که بشر هرگز اجتماعی
نمیشود و در عمق وجود خود احساس غربت و بیگانگی میکند و رفتار اجتماعی خیرهکنندهاش سطحی
و تصنعی است، اندیشمندانی دیگر بر آناند که به مرورِ زمان از شدت غلبه تمایالت شخصی کاسته و بر
دامنه و وسعت عواطف و ادراکات شخص نسبت به دیگران افزوده میشود
بنابراین، هویت اجتماعی به معنا و مفهوم » احساس پیوند با دیگران «، درك جایگاه و منزلت فرد در جامعه
و » درك انتظارات متقابل فرد و جامعه «، پدیدهای است که در نسل نوجوان و جوان بهعنوان یك نیاز و
ضرورت مطرح میشود.
بر این اساس، هرگونه عاملی که موجبات » هویت اجتماعی « یك نسل را تضعیف و کمرنگ کند، متقابالً
بر پیوند آن با جامعه اثر میگذارد. با سست شدن پیوندهای یاد شده، جدایی نسلها از یکدیگر به مرور
زمان محقق میشود.
تعارض ) تقابل ( بین نسلی :
با مطالعه وضعیت جوامع درگذشته در می یابیم که تفاوت بین نسلها پدیده تازهای نیست، بلکه ازگذشته
در جوامع انسانی وجود داشته است.
اما پدیده تعارض و رویارویی نسلی ، ویژه جوامع جدید بوده و تا قرن بیستم نشان جدی از آن دیده نشده
است .
چنین وضعیتی ابتدا از رویکرد منفی یك نسل به نسلی دیگر آغاز می شود
رویکردی که بر طرد، مقابله و تخطئة یکدیگر استوار است و در عمل به تعارض، تخاصم و تضاد آنها منجر
می شود.
معموال چنین روشی را نسل جوانتر علیه نسل مسن تر از خود، به کار می گیرد..
از بعد اجتماعی، تقابل نسل ها در رفتارهایی مانند هنجا رشکنی، درگیری با مقررات و قوانین
معنا پیدا می کند.
پیشینة تاریخی :
یکی از اسناد تاریخی در زمینة نگرانی از گسست نسل ها ماجرای محاکمة سقراط است. صبح یك روز که
سقراط قدم به بازار شهر گذاشت، اعالمیة زیر را دید که علیه او به دیوار چسبانده شده بود:
سقراط متهم به خیانت است: نخست به دلیل اینکه خدایان شهر را نمی پرستد و خود، خدای تازه ای آورده
است؛
دوم به دلیل اینکه جوانان را فاسد می سازد. مجازات این دو گناه مرگ است
مدعی اصلی وی تاجر چرم فروشی به نام " آنوتوس " بود. وی با سقراط کینه شخصی داشت؛ زیرا سقراط
پسر او را اندرز داده بود که از کار پدرش )دباغی(دست بردارد
و خویشتن را وقف تحصیل فلسفه کند. آنوتوس از اینکه فرزندش شغل او را برنگزیده و از او جدا شده بود،
خشمگین شد
و اصرار داشت که مجازات فاسد کردن جوانان نباید کمتر از اعدام باشد. نزاع، نزاعِ میان چرم و » علم «
بود و بدبختانه در این منازعه، چرم پیروز شد و سقراط دستگیر و در محکمه به مرگ محکوم گردید .
كارل مانهایم در مطالعات جامعه شناختی خود بحث نسلها را به طور جدی مورد بررسی قرار داده و سعی
در تفکیك معانی متعدد نسلی از قبیل موقعیت نسلی، واقعیت نسلی و واحد نسلی نموده و تالش کرده تا
این اختالط معانی را روشن کند.
در موقعیت نسلی، افراد باید در یك فضای تاریخی و فرهنگی یکسان به دنیا آمده باشند، ولی واقعیت نسلی
چیزی بیشتر از حضور مشترك در یك دوره فرهنگی یا تاریخی و نیازمند یك حلقه اتصال عینی تر است .
بحث پایانی :
از نتایج یك پژوهش آماری در ایران چنین برداشت می شود که :
در فرهنگ هنجاری جامعة ایران، عالیق و ارزش های مذهبی و تعلقات و سنن بومی نقش مهمی دارند.
نفی فرهنگ بیگانه، نفی مصرف گرایی غربی، دوری از نشانه های هویت غربی و مدگرایی، حضور در مراسم
مذهبی، اهمیت به نشانه های دینی مثل قرآن و حجاب زنان، حمایت از تفکیك جنسیتی، عالقه به مسافرت
زیارتی، و استفاده از رسانه های داخلی از جمله ویژگی های فرهنگ هنجاری و ایدئولوژیك است
در طرف مقابل، همنوایی با ارزش های جهانی، تأثیرپذیری از جریان های جهانی مصرفی، مدگرایی، حضور
در مراسم غیرمذهبی و جشن ها، نقش حیاتی لذت و اهمیت سرگرمی، تفکیك زدایی جنسیتی ، پذیرش
تجلی زیبایی زن در حوزة عمومی و اصرار نداشتن بر نشانه های دینی، ترجیح مسافرت سیاحتی، استفاده
از رسانه ای غیرداخلی مثل ماهواره از جملة هنجارها و ارزش ها به حساب می آیند.
در بستر فرهنگیِ ایدئولوژیك، نسل پیر به منزلة حامی ارزش های سنتی در تعارض با نسل جوان متأثر از
ارزش های نوگرایانه قرار می گیرد و چه بسا نسل های قدیمی از این باورها و عقاید به منزلة عملکردی
برای حفظ سلطة نمادین خود بر نظام ارزشی موجود و برتری طلبی نسبت به نسل جوان نیز بهره گیرند
شکاف نسلی از آنرو نگرانكننده است كه با بحران هویت پیوندي وثیق و عمیق یافته است.
به طور کلی ، دربارة شکاف و گسست نسلى در ایران سه دیدگاه وجود دارد:
1 )دیدگاهى که از وجود » شکاف نسلى بزرگ « در ایران حمایت مىکند.
2 )دیدگاهى که » شکاف بزرگ « را » توهم « دانسته، آن را ناشى از فریب افکار عمومى از سوى رسانههاى
عمومى مىداند.
3 )دیدگاه بین دو دیدگاه پیشین که اعتقاد به وجود »گسست و تفاوت انتخابى« میان نسلها دارد .
به نظر میرسد شکاف میان نسلها هنوز در كشور ما به تقابل بین نسلی منجر نشده است؛ اما
همچنان كشمکش بین نسلی وجود دارد و هرچه جلوتر میرویم، احساس نگرانی در اینباره
ایجاد میشود؛ به گونهاي كه در صورت مدیریتنکردن صحیح، این كشمکش میتواند منجر به
شکافی عمیق و بحرانی شود.
تلخیص نظرات مونته سوری توسط اقای عبدالله کفعمی
- توضیحات
- آخرین به روز رسانی چهارشنبه, 21 تیر 1402 20:34
بیوگرافی مونته سوري
ماریا مونته سوري متولد 31 اوت 1870 مربی کودکان معلول بود که در خانوادهاي مرفه در ایتالیا به دنیا آمد. در زمانی که دختران اجازه تحصیلات دانشگاهی نداشتند، با وجود مخالفت پدر، با حمایت مادرش به دانشکده پزشکی رفت. او نخستین دختري بود که در ایتالیا پزشک شد.وي مؤسس اولین مهدکودك دنیا و سازنده اسباب بازي هاي مونته سوري بود مطالعات و تحقیقات او درباره چگونگی آموزش به کودکان به عنوان روش آموزش مونته سوري شهرت جهانی پیدا کرده است دکتر مونته سوري کودکان را در انجام فعالیت ها و بازي با مواد آموزشی آزاد گذاشته بود. او به آنها مستقیم آموزش نمی داد، بلکه بر کارهاي بچهها نظارت و رفتارهاي آنها را مشاهده و یادداشت میکرد
. با گذشت زمان او نتایج زیر را در رفتارهاي بچهها مشاهده کرد: 1 .انجام فعالیتها و بازي با مواد آموزشی بر اساس علاقهمندي و انتخاب خود بچهها 2 .توجه و تمرکز کردن بچهها در انجام فعالیتها 3 .تکرار کردن انجام فعالیتها و بازي با مواد آموزشی 4 .حساس شدن به نظم در محیط 5 .خود انضباطی در کودکان هدف آموزشی که دکتر مونته سوري دنبال می کرد، داشتن استقلال و آزادي عمل در بچهها بود. او بچهها را در انتخاب فعالیتها، بازي با مواد آموزشی و رفت و آمد در محدودههاي مشخص شده مهد کودك، آزاد گذاشته بود و مربی تنها نقش ناظر و راهنما را داشت. دکتر مونته سوري با مشاهده این رفتارها در کودکان، تغییرات دیگري به کلاس اضافه کرد. از جمله: 1 .فعالیتهاي بیشتري را به مراقبت از خود و محیط اضافه کرد. فعالیتهایی مانند: گل آرایی، شستن دست، ژیمناستیک، مراقبت از حیوانات خانگی و پخت و پز. 2 .در مواد آموزشی که کمتر توسط کودکان انتخاب میشدند تغییراتی ایجاد کرد. 3 .فضاي کلاس را بزرگتر کرد تا بچهها آزادانه در بخشهاي مختلف کلاس رفت و آمد کنند. ماریا مونته سوري از تغییرات ایجاد شده در کلاس درس به نتایج دیگري دست پیدا کرد: 1 .او دریافته بود که کودکان با انجام فعالیت به طور مستقل، به سطحی از شناخت خود و داشتن استقلال دست پیدا میکنند. 2 .او دریافته بود که رویکرد فعالیتها و نحوه رفتار با کودکان به عنوان یک شخصیت مستقل در یادگیري بهتر و بروز تواناییهاي بالقوه آنها اثرگذار بوده است. 3 .او به این نتیجه رسیده بود که کودکان از محیط اطراف خود و بچههاي بزرگتر از خود موضوعات مختلف را یاد می گیرند. در واقع بچههاي بزرگتر در آموزش بچههاي کوچکتر نقش داشتند. دکتر مونته سوري در 6 مه 1952 در اثر خونریزي مغزي در سن 81 سالگی در هلند درگذشت.اینک یکی از کتابهاي او را به نام کودك در خانواده را به طورخلاصه ارائه می گردد کودك در خانواده مقدمه مترجم : از سعید بهشتی مسیر تعلیم و تربیت از لحظه تولد آغاز و تا هنگام مرگ ادامه دارد و بدیهی است که هرگونه اقدام و تلاش اساسی جهت اصلاح و بهسازي کنش تعلیم و تربیت نیازمند پژوهش هاي عینی عملی و معتبري است که باید به مثابه یک مبناي تئوریک و نظري معتبر مورد توجه قرار گیرد در عصر حاضر به کودك به عنوان فردي در حال رشد نگریسته می شود از دیدگاه مونته سوري « توجه و احترام به هویت واقعی و شخصیت ویژه کودك » از اهمیت ویژه اي برخوردار است قرآن اسرا آیه ي 79 : لقد کرمنا بنی آدم – پیامبر : اکرموا اولادکم و احسنوا آدابکم - لیس منا من لم یرحم صغیرنا – الولد سید سبع سنین – امام صادق : دع ابنک یلعب سبع سنین باتوحه به آیه و احادیث فوق در 7سال اول زندگی تمامی رغبت ها علایق خواسته ها تمایلات و انگیزش هاي کودك به نحوي معقول ارضاء و محترم شمرده می شود مونته سوري معتقد است که کودك همچون صفحه اي سفید در تاریخ حیات بشري است که در رابطه با حقوق ویژگی ها تمایلات طبیعت و امتیازاتش چیزي گفته نشده و بر خلاف عقاید معمول کودك هم مانند سایر انسانها براي خود شخصیتی دارد فصل اول « کودك به مثابه صفحه اي سفید در تاریخ ما کودکان را انسانهاي ضعیفی می دیدیم و نیازهاي نهفته و عمیقشان را درك نکرده ایم در مدارسی که به روش مونته سوري اداره می شود کودکان می توانند با آرامش خاطر به انجام فعالیت هاي مختلف دست بزنند روحیات خود را گسترش داده و خود را نشان دهند میل باطنی کودکان این است که حتی المقدور خود را از قید و بند هاي بزرگترها رها سازند و به طور مستقل به انجام امور مختلف بپردازند و علائق خود را آشکارا آزادانه و بدون کمک بزرگترها به منصه ظهور برسانند ولی با مداخله بی مورد نامطلوب و شدید بزرگسالان سرکوب می شده اند ما به عنوان افراد بزرگسال در قضاوت ها و باورهاي خویش در مورد بچه ها نه تنها در امور بدیهی تربیتی و یا تحصیلی به خطا رفته ایم بلکه عملکردي را تعقیب کرده ایم که از بن و اساس اشتباه بوده کودك از طرف یک بزرگسال قوي تر تحت فشار قرار می گیرد که تمایلات و خواسته هاي طبیعی کودك را نادیده می گیرد و به زور اورا به تطابق و سازش با آن محیط نامطلوب و نا مناسب وادار می کند و بر اطاعت و انقیاد بی چون و چرا که منجر به نادیده گرفتن شخصیت کودك منجر می شود و ترس و نگرانی از مطرود شدن اورا رنج می دهد قدم اول براي رشد کودك این است که محیطی فراهم کنیم تا او را از تمامی موانع مشکل و خطرناك و تهدید کننده برهاند وابستگی بیش از حد کودك به بزرگسال و ضعف و ناتوانی او در برابر ابراز عقاید و منویات خویش مستقیما بر عواطفش اثر می گذارد و نیاز به همدردي دلسوزي و مهربانی را در او افزایش می دهد کودك همان صفحه سفیدي است که ما باید با رغبت و علاقه آن را بشناسیم فصل دوم « نوزاد » تمدن عبارت است از ابزار و وسیله اي که بشر از طریق آن به تدریج با محیط پیرامون خود سازگاري می یابد حال چه عاملی نوزاد را با این تمدن آشنا می سازد ؟ پس از به دنیا آمدن نوزاد هم مادر و هم نوزاد نیازمند آرامش و استراحتند اما اطرافیان بدون توجه به این مسئله آرامش کودك را مختل می کنند نوزاد در یک ماه اول زندگی به سکوت و آرامش نیازمند است باورداشت ها و عقاید غلط ما درباره کودك چیزي است که از همان ابتداي زندگی او آغاز می شود ما از خواسته ها و تمایلات طبیعی و ضروري کودك به شدت جلوگیري می کنیم زیرا کودك حاضر نیست برده وار و کورکورانه به نظم و مقررات خشک تن دردهد و سر به راه باشد فصل سوم « موجودي روحانی به نام جنین » نوزاد انسان پس از جدائی از مادر بسیار تأثیر پذیر است تنها چیزي که ما در مورد نوزاد می دانیم این است که او می تواند هرچیزي بشود ولی هیچ کس نمی داند که او چه خواهد شد و یا چه خواهد کرد رشد یعنی تغییرات تدریجی دائمی و بی همتائی که با پیشرفت توأم است روان شناسی با آنچه هست سرو کار دارد و آموزش و پرورش با آنچه باید باشد به منظور تامین رشد و تکامل هوش حساسیت و علائق کودك در زندگی او دخالت می کنند اولین اصل علمی مربوط به دوره طولانی رشد کودك « درك نیازهاي علمی و روانی کودك و فراهم کردن محیط مقتضی و مناسبی براي اوست » فصل چهارم « معلمان عشق » هیچ فرد بزرگسالی نمی تواند معلم عشق مهربانی و محبت شود مگر اینکه تلاش مثبتی داشته باشد و چشم آگاهی و بینش و بصیرت خود را براي مشاهده دنیایی که وسیع تر از خود اوست باز کند قضاوت و تلقی عادي و همیشگی ما در قبال رفتارهاي کودك این است که معتقدیم رفتار آنها اشتباه و غلط و نامناسب اند و باید اصلاح شوند رفتارهایی که هرچند نشانه هایی از علائق قلبی کودکانند اما براي ما هیچ ارزشی ندارند فصل پنجم « تعلیم و تربیت نوین » فعالیت هاي کودك نباید اجباري باشد زیرا که تربیت او دچار اختلال و آسیب می شود بزرگ تر ها هرگز نباید خود را سرمشق و الگوي کودك قرار بدهند بلکه باید به کودك آنطور که در واقع هست توجه کنند و براي انجام هر کاري در رابطه با او دقیقا او را بشناسند باید با کودك طوري رفتار کنیم که قادر به ابراز عقاید خود باشد ما نباید توانائی ها استعداد ها و قابلیت هاي خود را به رخ کودك بکشیم باید براي کودك ارزش و احترام قائل شویم یکی از مفاهیم اساسی تربیتی این است که ما نباید مانع رشد کودك شویم دانستن آنچه باید انجام دهیم و انبار کردن معلومات و اطلاعات درباره وظایف انسانی نه مهم است و نه مشکل اما اگر بخواهیم کودکان را به نحو خوب و مطلوب تربیت کنیم بدواّ باید صفحه دل و لوح ضمیر خود را اززنگارها و صبغه هاي تعصب آلود و از پیش فرض هاي بیهوده و بی اساس بزدائیم فصل ششم « کلیاتی در باره روش من » کودك در گذشته به اجبار باید خود را با جامعه بزرگسال وفق می داد و هیچ گونه تغییر و تحولی برایش منظور نمی شد پیروي کورکورانه و برده وار در بچه ها همانند بزرگ تر ها احساس پستی و فرومایگی ایجاد می کند و منجر به از دست دادن ارزش و شان منزلت انسانی آنان می گردد مدرسه براي کودك همچون زندان محسوب می شده که هم به لحاظ جسمی و هم روحی تحت فشار بودند همه به فکر فرداي کودك اند و هیچکس به وضع فعلی او توجهی ندارد انسانیت کودك از نظر دور مانده ما باید خود را با دنیاي کودك منطبق و سازگار کنیم بزرگ تر ها با نظارت دائم پند و اندرزهاي بی وقفه و دستورهاي مستبدانه جلوي رشد کودك را می گیرند ما باید خود را از زندانبان کودکان فراموش کنیم باید با مهربانی و احتیاط لازم رشد کودك را حمایت و تقویت کنیم و محیط مساعد و مناسب دنیاي کودك ایجاد کنیم آنچه کودك آزادانه انجام می دهد مورد علاقه اوست خطاها و اشتباهات کودك بدون دخالت والدین و آموزگار به او نمایانده شود فصل هفتم « منش کودك » اگر بچه ها پس از انجام فعالیت هاي تربیتی یا عادي خسته شوند و یا نیروي تمرکزي نداشته باشند آیا معلم می تواند ادعا کند که اشکال از کار او نیست ؟ از اینکه کودك باید فعالیت مورد نظر را خود برگزیند تا از آن راضی و خشنود شود تلقی و برداشت صحیحی نیست خستگی بچه ها عوامل دیگري دارد آزادي کودك و عدم دخالت در کار آنها و عدم پند و اندرز از خستگی کاذب جلوگیري می کند کودکانی که بدون فشار عوامل محیطی وخارجی داراي ویژگی و صفت نظم و انصباط هستند بالطبع رشد روانی طبیعی نیز دارند آنها آن قدر به کار علاقه مند می شوند که اگر فعالیتی انجام ندهند سردرگم خواهند شد فصل هشتم « محیط کودك » کودکان در محیطی مناسب برخوردار نیستند زیرا در دنیاي بزرگسالان زندگی می کنند توصیه می شود به بچه هاي 3یا 4 ساله که اجازه دهند تا خودشان به نظافت و شست و شوي خود بپردازند و لباس هاي خود را از تن درآورند و آنگونه که دوست دارند غذا بخورند مدرسه باید داراي وسایل و ابزارهاي مناسب و هماهنگ با بنیه جسمانی آنان باشد و باید آن وسایل تمیز شفاف و منظم باشد و وزن آنها طوري باشد که بتوان به راحتی جابه جا کرد تمیزي ابزار و سایل کودك رغبت و علاقه او را مضاعف می کند و او را نسبت به پاکیزگی احساس مسئولیت می کند کودکی که شخصا به انجام کارهاي مختلف تمایل دارد کاملا فعال پویا و اجتماعی خواهد شد اما دیگران در برخورد با چنین کودکی با انجام مداخلات بی جا به او کمک می کنند تا کاري را که شروع کرده است به انجام برساند درمدارس معلم باید مشاهده گر و کودك باید فعال باشد فصل نهم « کودك در خانواده » در بسیاري از مردم روشن شده که تعلیم و تربیت کودکان در اکثر موارد براساس عقاید نادرست و پیش فرض هاي اشتباه بنا نهاده شده است ادعاهاي ما از یک طرف و بی لیاقتمان از طرف دیگر ما را به سمت دروغگوئی سوق می دهد و فرزندانمان را نیز نگران و آزرده خاطر می سازد و به مرور زمان ایمان و اعتمادشان را به پدر و مادر ازدست می دهند کنش هاي کمروئی دروغگوئی ترس همگی از همین تقلید واطاعت انفعالی سرچشمه می گیرد و بیشتر از آنکه باعث رشد و تعالی کودك شود سبب بروز بیماري هاي روانی خاصی در کودك می شود وقتی بزرگتر ها از علائق طبیعی کودك براي انجام فعالیت ها ي گوناگون ممانعت می کنند در واقع زندگی کودك توانائی انجام کارهاي مفید و به کارگیري انرژي اش را دچار محدودیت می سازند و به مانعی بر سر راه رشد او مبدل می شوند در نتیجه کودك در جاده انحرافی قدم می گذارد اصولا سیستم عصبی کودك به نحوي است که از تضاد ها صدمه می بیند و علت اولیه و اصلی بسیاري از اختلالات عاطفی همان محدودیت ها و موانعی است که در مقابل تمایلات کودکان اعمال شده است و دچار بی خوابی کابوس سوء هاضمه و لکنت زبان می شوند پدر و مادر به روان پزشک مراجعه می کنند تا بیماري هاي کودکان خود را درمان کنند در حالی که خود آنها عامل ایجاد آن بیماري ها بوده اند که راه درمان آن تنها عشق ورزیدن به کودك است والدین گذشته از این که به بهداشت جسمی کودکان اهمیت می دهند باید به بهداشت روانی آنها نیز اهمیت دهند تعلیم و تربیت جدید براي کودك محیطی سازگار و مساعد تدارك می بیند کودك به کارش عشق می ورزد سه اصل مهم که مادران در روش تربیتی فرزندان باید رعایت کنند 1 – ما براي تمام فعالیت هاي مستدل و معقولی که کودك جذب آنها می شود و سعی در درك و فهم آنها دارد ارزش و اعتبار قائل شویم ما باید اعتقاد و باور قلبی داشته باشیم که تمامی نیکی ها در ضمیر کودك نهفته است و به دنبال آن بایستی با عشق و علاقه آماده مطالعه و شناسائی این خوبی ها شویم 2 – ما باید حتی الامکان در حمایت از تمایلات کودك براي انجام فعالیت هاي مختلف بکوشیم و بایستی جهت کسب استقلال تربیتش کنیم کمک و مساعدت نباید براي چیزهاي بی فایده و بی ارزش ارائه شود بلکه بایستی در رابطه با فعالیت هاي روحی و روانی کودك باشد و مبتنی بر درك و شناخت طبیعت او باشد و بر کنش هاي غریزي اش صحه بگذارد 3 – ما باید کاملا مواظب روابط و مناسباتمان با کودك باشیم زیرا آنان بیش از آنکه ما تصور می کنیم حساس و تحریک پذیر هستند اگر به کودکی که تجربه ناخوشایند و تلخی را برایمان نقل می کند بگوئیم چیزي نیست مانند این است که عواطف و احساسات او را نادیده گرفته ایم همدردي و شفقت ما به کودك جرأت ابراز دیگر تجربیاتش را می دهد لازم نیست که ما الگوي کاملی براي کودکان باشیم زیرا آنها نیز ما را مبرا و منزه از خطا نمی دانند و می توانند به ما در تشخیص و تصحیح آنها کمک کنند از اشتباهات خود در برابر کودکان عذر خواهی کنیم کودك را باید آن قدر آزاد بگذاریم که بتواند نیاز هاي خود را ابراز کند مبنا و شالوده صحیح براي آزادي کودك رشد متعادل و شکوفائی استعدادش هست فصل دهم « معلم جدید » معلم باید بداند که چگونه مواد آموزشی جالب و جذاب را به کودك عرضه کند و تدریس یعنی استعداد و توانائی معلم براي ارائه مواد آموزشی به کودك و آموزش طرز استفاده از این مواد به اوست در روش مونته سوري بخش عمده و اساسی هر کاري را خود کودك انجام می دهد در مدارس ما محیط خود معلم کودکان است کار معلم این است که کودك را در معرض ارتباط و تماس مستقیم با محیط قرار دهد و راه به کار گیري اشیاء را بیاموزد کار اصلی معلم جهت دادن به رشد روحی و روانی کودك است فصل یازدهم « کودك و بزرگسال » در مسئله تعلیم و تربیت باید دو اصل رعایت شود 1 – فردیت انسانها که به هر کودکی به اعتبار شخصیت یگانه و منحصر به فرد خودش باید توجه گردد و همیشه به ویژگی هاي منشی مختص او احترام گذاشته شود 2 - کودك حتما باید آزاد باشد اولین گام در حل صحیح مسائل تربیتی این است که مربیان بزرگسال باید فهم و درك خود را از کودك تصفیه کنند و بسیاري از پیش فرض هارا کنار بگذارند و در نگرش ها و باورهاي اخلاقی خود تجدید نظر به عمل آورند و دومین گام محیطی سازگار و موافق براي کودك آماده سازند محیطی که عاري از هرنوع مانع و رادعی باشد محیط باید بر مبناي نیازهاي کودك طراحی شود ایجاد محیطی مناسب با کودك و تامین کامل آزادي او سبب می شود که با آرامش و لذت دست به انجام کارهاي مختلف بزند سلطه بزرگسال برکودك علت اساسی ناشناخته تمامی مشکلاتی است که او با آنها به ستیز و مبارزه برخاسته ولی اگر کودك آزاد باشد و زیر سلطه نباشد بزرگسال به خوبی از نقاط ضعف خویش آگاه است و روابطش با کودك عادلانه منصفانه است کودك به بزرگسال می گوید « به من کمک کن تا بتوانم به خود کمک کنم و روي پاي خود بایستم »
اساسنامه موسسه
- توضیحات
- آخرین به روز رسانی سه شنبه, 09 شهریور 1395 03:37
متن اساسنامه موسسه "اندیشه یاوران معین اصفهان " را درادامه مطالعه می کنید
باسمه تعالي
اساسنامه موسسه " انديشه ياوران معین استان اصفهان"
سازمان نظام معلمی
- توضیحات
- آخرین به روز رسانی پنج شنبه, 18 شهریور 1395 13:03
سازمان نظام معلمی
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، حجت الاسلام محي الدين بهرام محمدیان در آستانة هفتة معلم با بيان اين كه اعادة مرجعیت فکری، فرهنگی و تربیتی معلم لازمة پیشبرد اهداف تحول بنیادین در آموزش و پرورش است، اظهاركرد : اعادة مرجعیت فرهنگی و تربیتی معلمان با ارتقاء منزلت اجتماعی و بهبود معیشت آنان ارتباط مستقیم دارد و لازم است این مهم با ارزشیابی و نظارت حرفهای بر کار تعلیم و تربیت از سوی منتخب معلمان و ذینفعان انجام پذیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصريح كرد : آرامش روانی و رضایتمندی شغلی معلمان و صیانت از حقوق فردی و اجتماعی آنان در بهبود فرایند یاددهی و یادگیری و ارتقاي کیفیت آموزشی و اعتلاي نظام تعلیم و تربیت سهم بهسزایی دارد.
وي راهکار مناسب برای دستیابی به حضور فعال و با نشاط معلمان را در نظارت و سنجش صلاحیت حرفهای آنان و ایفای نقش در ارتقا و تعالی کیفیت تعلیم و تربیت، راهاندازی سازمان نظام معلمی دانست و خاطرنشان كرد : تعلل و تأخیر در تصویب و راهاندازی سازمان نظام معلمی آسیبزاست. معلمان باید خود بر حقوق و تکالیف صنفی و حرفهای خودشان نظارت کنند و حریم معلمی را که دارای قداست و احترام است از دست یازی سیاسی، جناحی و گروهی محفوظ دارند و نسبت به پاسداشت شئون معلمی از سوی شاغلان این عنوان و همچنین بهرهمندان از خدمات تعلیم و تربیت ایفای نقش کنند.
محمديان یادآور شد: نباید در مجموعههای غیردولتی به دلیل مشکلات اشتغال در کشور بر حقوق فردی معلم تعدّی شود و نسبت به پرداخت بیمه و یا احتساب سنوات و رعایت مرخصی سالانه بی اعتنایی شود و یا اینکه هر کسی بتواند بدون احراز صلاحیتهای عمومی و اختصاصی و داشتن مهارتهای کافی حرفهای مدعی تدریس و تربیت در مجموعههای خرد و کلان از کلاس کنکور و تقویتی گرفته تا حضور در منازل بهعنوان معلم خصوصی اقدام نماید. رسیدگی و نظارت به این امور باید با سازمان منبعث از ارادة معلمان و مورد تایید قانون انجام پذیرد.
وی سازمانهایی مانند نظام پزشکی، پرستاری، مهندسی و روانشناسی و یا کارشناسان حقوقی دادگستری را شبیه همین پیشنهاد ارائه شده دانست و گفت: معلم مورد اعتماد همه است ما فرزندانمان را برای تربیت به معلم میسپاریم لذا پر بیراه نیست که کار معلمان را از آموزش و ارزشیابی و نظارت و انتخاب برگزیدهها و نمونهها را هم به خودشان واگذار کنیم و از مشارکت آنان در برنامهریزی و سیاستگذاریهای سامان یافته بهرهمند شویم.
ساعت
اوقات شرعی
آمار بازدیدکنندگان سایت
185642
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
46
31
318
185069
131
1846
185642
آیپی شما: 34.228.52.21
امروز: یکشنبه، 12 آذر 1402